fredag 14 juli 2017

Beijer Ref Kvartal 2

Kylgrossisten Beijer Ref som är mitt största innehav i den spekulativa portföljen lämnade sin kvartal 2 rapport för 2017 idag. Jag skrev lite mer om Beijer Ref och varför jag äger aktien i mitt inlägg om kvartal 1 rapporten.

Rapporten kan sammanfattas så här:

Nettoomsättning:    2 657 mkr (2 417) +10% varav 2,5% organiskt.
Rörelseresultat:    223 mkr (186) + 20%
Rörelsemarginal:    8,4% (7,7%)
Resultat:           154 mkr (121) +27%
Resultat per aktie: 3,56 kr (2,82)


Rapporten i sin helhet finns här.

Vid en första anblick ser resultatet helt OK ut. VD'n Per Bertland kommenterar att den varma våren i södra europa har varit en stark bidragande faktor till det positiva resultatet. Slutkunder i europa fasar ut HFC-köldmedier (flourerade växthusgaer) till mer miljövänliga alternativ. Det är det som är så trevligt med den här marknaden, att det också finns en utbytesmarknad som påskyndas av en allt mer miljömedveten omvärld. En jämförelse bakåt visar att tillväxttakten har tagit fart en del och rörelsemarginalen är stabil kring 6,7%.
Beijer Ref omsättningstillväxt och rörelsemarginal
Omsättningen för första halvåret 2017 har ökat med 490 Mkr, alltså en 11%-ig ökning. 2,9% är organisk (tillväxt exkl förvärv eller valuta) ökning. Hur mycket står då förvärv och valuta för?


Beijer Ref omsättningstillväxtens beståndsdelar
Valutakursförändringar stod alltså för 41% av omsättningsökningen. Det är betydligt mer än vad jag trodde. Om det varit omvänt och valutaförändring hade slått negativt istället så hade omsättningsökningen bara varit 86 Mkr. Jag visst inte att valutan hade en sådan påverkan på Beijer Ref. Tyvärr medför det större risker eftersom valutan har man mindre möjlighet att påverka. Finns anledning att hålla vidare koll på valutapåverkan.

I rapporten hittade jag inga nyheter om förvärv ännu. Jag hoppas och tror att det kommer något större förvärv detta året. Vd'n sa i 2016 årsrapport: "Jag räknar med att vi under 2017 kan återgå till en högre förvärvstakt."

Hur går det då med skulderna. De har varit ett orosmoment. Under kvartal 2 hade Beijer Ref utdelning vilket var 60% av 2016 års resultat (5,50 kr / aktie) så det har sänkt soliditeten (eget kapital i förhållande till balansomslutningen) något till 39,7% från 42,4% 31 mars. Dock var den bättre än samma tid förra året som då var 37,3%. Skuldsättningsgraden (Nettoskuld i förhållande till eget kapital) har ökat till 0,7 från 31 mars som då var 0,5. Vid samma tidpunkt förra året var också skuldsättningsgraden 0,7. Håller de sig till dem nivåerna så ser det bra ut.

Man kan ju börja spekulera i utdelningen för 2017. Utdelning har tidigare varit 60% av resultatet. Utdelningspolicyn är dock att dela ut mer än 30% av resultatet. Resultatet efter ett halvår är nu 5,20 kr per aktie. Om vi dubblar den till 10,40 kr / aktie och antar att det blir årets resultat och delar ut 60% av den skulle det bli 6,24 kr / aktie. Alltså en direktavkastning (utdelning i förhållande till aktiepris) på 2,6% på dagens pris 240 kr/aktie. Jag tror dock på att Beijer Ref kommer att förvärva något bolag och att man måste räkna med omslag av valutaförändringar, så min gissning är en höjning med 25-50 öre till 5,75 - 6,00 kr /aktie.

Beijer Ref tuggar på! Dem känns duktiga på förvärv och att integrera dem. Dem finns på en spännande marknad och har framtiden för sig. Jag behåller min andel och ser med tillförsikt framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar