onsdag 28 juni 2017

En närmare titt på Nobina

Bussoperatören Nobina som jag har i min utdelningsportfölj släpper sin kvartal 1 rapport på fredag den 30e juni. De använder sig av ett brutet räkneskapsår och rapporterar mars-juni som kvartal 1. Jag vill lära känna bolaget mer innan rapporten kommer för att skapa en bild av vad jag förväntar mig. Så här på förhand så är det en hög direktavkastning (utdelning/aktiekurs) som lockar. Med dagens aktiekurs på 48,40 kr och en utdelning i år som var 3,1 kr per aktie så ligger direktavkastningen på 6,4%. Jag vet också att det har varit diskussioner kring Nobinas skulder och om dem skulle klara en räntehöjning så det behöver jag titta närmare på.

Nobinas verksamhet

Företaget försöker vinna kontrakt för att få bli bussoperatör i städer i Norden. Dem finns i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Nobina är störst i norden med den här verksamheten. Största konkurrenterna är Arriva, Keolis, Nettbuss m.f. Marknadsandelen är 29% i Sverige, 5% i Danmark, 7% i Norge och 23% i Finland.


Omsättning och marginal

Nobina har faktiskt en hygglig tillväxt per år, vilket överraskar mig något. Jag trodde detta var en trög marknad som inte förändras mycket. Men det går förstås att ta marknadsandelar och expandera i andra länder och växa på det viset. EBT marginal är vinstmarginalen innan skatt, så räntekostnaden är med i nedan marginal vilket jag tycker är en bättre värdemätare med tanke på Nobinas skulder som vi kommer till härnäst.

Skulder

Nobina har en nettoskuld på 3,7 miljarder kronor att jämföra med en årsomsättning på 8,9 miljarder. Räntetäckningsgraden för året 16/17 är 3,5 vilket betyder att rörelsevinsten var 3,5 gånger större än räntekostnaden. Förra året var den 1, så då gick hela resultatet till att betala räntor. Så det är ingen tvekan om att Nobina har stora skulder. Jag skulle gärna se att räntetäckningsgraden fortsätter uppåt och att lönsamheten också fortsätter i den positiva riktning den har nu.

Utdelning

Nobina gav en utdelning på 3,1 kr per aktie för året 16/17. Deras vinst per aktie var 5,9 kr så det blir en utdelningsandel på 53%. Det ska bli intressant att se rapporterna detta året för att se om utdelningen får möjlighet att växa till nästa år. Jag förstår att direktavkastningen är så pass hög eftersom det känns som Nobinas utdelning kan lika gärna försvinna helt om dem får ett svagt år. Förhoppningsvis kan Nobina utvecklas positivt och bli en stabil utdelningsaktie, men där är en del att bevisa innan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar