tisdag 23 maj 2017

Vad hände med aktierna 2008?

Den senaste riktiga börskraschen var finanskrisen 2007-2008 när investmentbankerna Bear Stearns och Lehman Brothers gick omkull i USA efter att ha lånat ut pengar till folk som inte kunde betala låneräntorna när USA's riksbank Federal Reserve höjde styrräntorna. Orsakerna är intressanta men jag som är investerad i aktier är nyfiken på hur mycket börsen påverkades och vad man kan lära sig av kraschen. För krascha, lär börsen göra igen, och då är det bra att ha strategin klar när tidningsrubrikerna åter blir nattsvarta oavsett orsak. Jag känner att jag måste vara beredd på en liknande krasch, och inte blint tro att börsen stiger för evigt. Jag vill kunna sova lugnt även under värsta börsstorm.

2008 ägde jag inte direkt aktier men dock indirekt i en del aktiefonder, och jag minns att jag köpte nya fondandelar medan kursen sjönk och sjönk…och sjönk. Det tog ett bra tag innan fonderna åter nådde kursen som jag hade givit i snitt. Kanske också berodde på att aktiefonderna var dyra SEB fonder :)

Om man tittar tillbaka på OMX30 vilket är ett index för de 30 största bolagen på Stockholmsbörsen så nådde den en topp den 9 Juli 2007 på 1309. Sen sjönk den sakta men säkert ända ner till botten 567,61 den 17 Nov 2008. Det är en nedgång med 57% på 1,5 år. Jag förstår mycket väl att folk kastar in handduken och säljer när man ser sina aktier sjunka så mycket.

Men hur mycket har psykologi spelat in under den här kraschen?
Jag har ett bemanningsföretag in min portfölj som heter SJR. Dem har under många år varit en stabil utdelningsaktie och har alltid haft vinst i sina årsbokslut. SJR grundades 1993 och noterades på börsen 2007. Hur påverkades SJR under 2008? SJR har gjort aktiesplit, men med nuvarande antal aktier i bolaget hade dem en topp 19 November 2007 med kursen 13,10 kr. Ett år senare den 29 Dec 2008 nådde dem botten på kursen 4,03 kr. Det är alltså en nergång med 69% på lite över 1 år! Var nedgången motiverad undrar man då.

(bild från Avanza)


När kursen stod som högst i SJR vintern 2007 så lämnade dem en Q3 rapport som visade:
SJR
Omsättningstillväxt
Rörelsemarginal
Vinst per aktie
Q3 2007
56%
17%
0,32

SJR var uppenbarligen ett företag i kraftig tillväxtfas. 2007 slutade med vinst på 1,02 kr och en utdelning på 1,07 kr per aktie. Priset på aktien låg på runt 12 kr så direktavkastningen (Aktieutdelning i förhållande till priset) var då kring 9%. Nu ska man komma ihåg att till skillnad från nu så var den svenska reporäntan på uppgående och låg på 4%. En riskfri sparränta låg också kring 4% så det skilde alltså 5%-enheter mellan SJR direktavkastning och den riskfria sparräntan. P/E värdet (priset på aktien i förhållande till vinsten) blir då 11,8 för 2007. Det låter billigt för mig även om de mindre aktielistorna handlas till en rabatt (SJR finns på First North). P/E för SJR 2016 är just nu 16,2. Dock kan jag tänka mig att P/E pressas under tider då den riskfria räntan är hög.


 Hur såg då Q3 2008 ut för SJR?
SJR
Omsättningstillväxt
Rörelsemarginal
Vinst per aktie
Q3 2008
22%
10%
0,24

Definitivt en avmattning, men jag tycker det är svårt att motivera en 69%-ig nergång när bolaget växer tvåsiffrigt med en rörelsemarginal på 10%?

Årsrapporten för 2008 visar på 1,48 kr/aktie i vinst och en utdelning på 1,33 kr/aktie. Så den som köpte SJR på priset 4,03 fick alltså 33% av investerat kapital i aktieutdelning! P/E värdet för 2008 på 4 kr är 3,0! Om personen har kvar aktierna idag som han köpte för 4,03 kr så har den personen idag en utdelning på 2,55 kr/aktie vilket ger 63% direktavkastning. Ingen dålig investering. Priset på aktien idag är 42,90 så personen har dessutom fått 960% i avkastning på aktien.

Så det är inte svårt att förstå ur ett fundamentalt perspektiv varför folk köpte aktien på dem låga nivåerna. Men någon måste också ha sålt dem. Så hur tänkte personerna som sålde SJR aktien på nivåer kring 4 kr / aktie? Antingen har man i panik sålt alla aktier oavsett bolagets fundamentala värden eller/och så har man helt förlorat förtroendet för aktiebörsen som helhet och ser inte börsen som en reellt alternativ för sparande.

VD'n för SJR Per Ogunro som också grundande SJR gjorde en intressant kommentar i årsredovisningen för 2008:
Som aktieägare har det varit ett negativt år med en kursutveckling som inte motsvarar företagets utveckling. Den svenska aktiemarknaden som helhet har inte tidigare varit med om en sådan negativ utveckling.

Han tyckte tydligen också att kursutveckligen var konstig. Som VD har man väl dock också jobbet att hålla humöret uppe när marknaden stormar.

Vad är då mina slutsatser? Och jag vill poängtera att det är mina egna subjektiva slutsatser.

  • När reporäntan stiger och den riskfria räntan på sparkonto stiger så finns det all anledning att säkra en del aktievinster och placera dem på sparkonto eller korta räntefonder. Alltså vikta ner andelen aktier i sitt totala sparande.
  • Investera bara pengar i aktier som jag vet jag inte kommer att behöva under minst 5 år. Så hinner aktiekurserna oftast repa sig innan jag behöver pengarna.
  • Undvik sälj aktier när aktiekurserna rasar i en börskrasch. Speciellt om bolagets finanser fortfarande är sunda.
  • Se börskraschen som en möjlighet. Köp aktier i intervaller medan kurserna rasar. På det sättet minskar risken att köpa vid fel tillfälle, men man får ändå aktier till ett bra pris.

Det påminner mig om ett citat från den kända amerikanska investeraren Warren Buffet som sa:

 Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful
― Warren Buffett 

Vilket översatt till svenska skulle bli ungefär "Var rädd när andra är giriga och var girig när andra är rädda". Lättare sagt än gjort men det ligger mycket i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar